Author Topic: uit Auto Review 01 / 2009: Is het een echte ?  (Read 2871 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline webchef reKupnet

  • Erwin (reKupnet) O'
  • 2000 cc
  • *******
  • Posts: 267
  • free-lance cyBer-reKup-eXpert
    • www.Auto-Moto.Link
uit Auto Review 01 / 2009: Is het een echte ?
« on: January 06, 2009, 06:07:34 PM »
www.autoreview.nl 1/2009     test en foto's Igor Stuifzand (copyrecht)

complete tekst van .pdf-doc in bijlage.

IS HET EEN ECHTE?
Guy Moerenhout leeft Abarth. Hij doet alles met de auto’s van het merk:
restauratie, onderhoud, de preparatie voor rally’s, hij rijdt er rally’s mee en heeft zelfs zijn eigen Abarth-museum. Dan kan hij ons
ook wel vertellen of de nieuwe Abarth Grande Punto Esseesse een échte Abarth is.
Tekst en foto’s: Igor Stuifzand

Op de vorige pagina’s: de Grande Punto Esseesse tussen de Abarths Ritmo,
volgens Guy de laatste echte Abarths (hoofdfoto).
De pronkstukken van het museum (onder, v.l.n.r.): een Simca-Abarth 1300
naast een Simca 1150 met zesbak, allebei uiterst zeldzaam. De enige Polski-
Fiat Abarth 124 Rally met 16V-motor. De 131 Rallye in Alitalia-trim waarmee
Sandro Munari in het WK rally’s heeft gereden.

Op deze pagina’s: de Grande Punto Esseesse ontleent de toevoeging aan
zijn naam aan de Fiat-Abarth 595 SS (boven). Zeven zeldzaam mooie 124’s
Rally op een rij (rechts). In de werkplaats wordt een Lancia Stratos opnieuw
opgebouwd (rechtsonder). Replica van een spectaculaire Fiat-Abarth X1/9
1300 Prototypo (onder).


Pogingen om historische automerken nieuw leven in te blazen,
draaien niet zelden uit op een mislukking. Dan treedt er weer
eens een gefortuneerd heerschap naar voren die zijn dromen najaagt
en wordt er – met veel bombarie maar weinig realiteitszin
– een nieuwe auto met een oude naam gebouwd. Waarvan we vervolgens
nooit meer iets vernemen. Soms zijn er ook grote autofabrikanten
die proberen om een oude naam nieuwe glans te geven. Daarin
kunnen zij slagen – kijk maar naar de Mini Cooper – maar daarin
kunnen zij ook faliekant falen.

Neem nou Fiat. Het Italiaanse merk heeft de naam Abarth opgepoetst,
maar niet voor de eerste keer. Enkele jaren geleden kon je voor je
Seicento een heuse Abarth-spoilerkit bestellen, waarop zo’n stoer
embleem met de schorpioen prijkte. Daarmee werd de oude naam
weinig eer bewezen. Dat realiseerden de wijze mannen van Fiat zich
gelukkig ook, en ze bedachten een nieuw plan om het merk Abarth te
laten herleven. Maar dan wel serieus. Inmiddels hebben de Italianen
twee ontzettend leuke sportversies van de 500 en de Grande Punto
ontwikkeld. Maar mogen die auto’s wel ‘Abarth’ heten?

AANGEWEZEN PERSOON
Met deze vraag in het notitieblok togen we naar Lier, een kleine stad
nabij Antwerpen. Ons vervoermiddel: een Abarth Grande Punto,
voorzien van een Esseesse-tuningkit. In Lier hebben we een afspraak
met Guy Moerenhout. Want als er iemand is die kan beoordelen of
deze snelle Grande Punto de naam Abarth verdient, dan is het Guy.
Hij heeft namelijk zijn eigen Abarth-museum, een prachtige collectie
historische auto’s. En die klassiekers heeft hij niet alleen voor de
show, Guy gebruikt ze ook waarvoor ze oorspronkelijk bedoeld zijn:
het rijden van rally’s.
We stappen het Abarth Works Museum binnen en worden overrompeld
door verbazing. Een zevental zeldzame 124’s Rally in concoursstaat,
de 131 Rallye in Alitalia-kleuren waarmee Sandro Munari in
het wereldkampioenschap rally’s heeft gereden, twee van de 55 gebouwde
Simca-Abarths 1300 met aluminium coupé-carrosserie, een
van de vier nog bekende Simca-Abarths 1150 mét zesbak, de enige
Polski-Fiat Abarth 124 die een zestienkleps cilinderkop heeft, ga zo
maar door. Tal van bijzondere Abarths staan hier in Lier verzameld.
Het water loopt ons in de mond.
Maar Guy Moerenhout is meer dan alleen verzamelaar van Abarths.
Hij restaureert ze ook, hij prepareert ze voor rallygebruik, hij bouwt
desnoods een compleet nieuwe klassieke Abarth met de onderdelen
die hij op voorraad heeft en nieuw laat maken. Bovendien kan hij het
niet laten om af en toe met een auto uit zijn bijzondere collectie aan de start te verschijnen van een
rally. Guy kan uren vertellen over al het moois dat de naam Abarth draagt. We zitten hier dus bij de
juiste man aan tafel om een antwoord te krijgen op onze vraag: is de nieuwe Abarth Grande Punto Esseesse wel een échte Abarth?


Op de vorige pagina’s: de Grande Punto Esseesse tussen de Abarths Ritmo,
volgens Guy de laatste echte Abarths (hoofdfoto).

De pronkstukken van het museum (onder, v.l.n.r.): een Simca-Abarth 1300
naast een Simca 1150 met zesbak, allebei uiterst zeldzaam. De enige Polski-
Fiat Abarth 124 Rally met 16V-motor. De 131 Rallye in Alitalia-trim waarmee
Sandro Munari in het WK rally’s heeft gereden.

Op deze pagina’s: de Grande Punto Esseesse ontleent de toevoeging aan
zijn naam aan de Fiat-Abarth 595 SS (boven). Zeven zeldzaam mooie 124’s
Rally op een rij (rechts). In de werkplaats wordt een Lancia Stratos opnieuw
opgebouwd (rechtsonder). Replica van een spectaculaire Fiat-Abarth X1/9
1300 Prototypo (onder).

 
MAGISCH
Allereerst zijn we benieuwd naar
wat een ‘echte Abarth’ eigenlijk
is, en wat het merk nou zo magisch
maakt. Guy bewondert de manier
waarop Carlo Abarth – zijn bijnaam
was ‘de tovenaar’ – precies
de juiste onderdelen selecteerde
en samenvoegde tot een haast
onoverwinnelijk pakket. Om de
beste prestaties uit de techniek
te halen, maakte Abarth ook zijn
eigen speciale onderdelen, lang
voordat het woord ‘tuning’ bestond.
Veel Abarths zijn gebaseerd
op Fiats, maar er zijn ook
Porsches en Simca’s die de naam
dragen. En daarnaast zijn er nog
talloze race- en rallyauto’s waarop
de schorpioen – het sterrenbeeld
van Carlo Abarth – prijkt.
Volgens Guy is de Fiat Ritmo
Abarth 130 TC de laatste auto
die met recht Abarth mag heten.
Maar hoe zit dat met de
nieuwe modellen? Is hij daar
blij mee? “Zeker, de Grande
Punto Esseesse is weer een
echte Abarth, veel meer dan
de nieuwe 500 met Esseessekit.”
Waarmee onze prangende
vraag grotendeels beantwoord
is. Maar waarom de Grande
Punto wel en de 500 niet? “In
de Grande Punto wordt de techniek
daadwerkelijk aangepast,
zoals Abarth dat vroeger ook
deed. Om de motor zijn 180 pk
te laten bereiken, is namelijk een
andere turbo nodig. De 500 krijgt
alleen een aangepast motormanagementsysteem
om meer
vermogen uit zijn motor te halen.”
Maar de Esseesse-kit voor de
Grande Punto (à 6.799 euro, inclusief
BTW en montage) omvat nog
veel meer onderdelen. Naast de
overige motorische aanpassingen
– een ander uitlaatspruitstuk, een
sportluchtfilter, een aangepast uitlaatsysteem
– is ook het onderstel
veranderd. Dankzij kortere veren
staat de Grande Punto Esseesse
lager op zijn witte 18-inch wielen.
En ook de originele remmen hebben
plaatsgemaakt voor schijven
en blokken die beter afgestemd
zijn op het hogere vermogen van
de auto.

DUIDELIJK
Vanzelfsprekend laten we Guy
een rondje met de Abarth Grande
Punto Esseesse rijden. En opnieuw
is hij positief. “Een goede auto. De
zithouding achter het stuur is perfect,
dat hebben ze in Italië goed
begrepen.” Door zijn rallyervaring
weet hij waarover hij spreekt. Over
de smalle, natte wegen rondom
Lier geeft Guy de Grande Punto ervan
langs. Het effect van de turbo
is uitstekend voelbaar. Terwijl het
ons juist moeite kost om de voorwielen
niet steeds door te laten slippen,
weet Guy het gas precies goed
te doseren. Dankzij de verstevigde
vering en de uitstekende remmen
koerst de auto vastberaden en
uiterst snel over de bochtige weggetjes.
Tevreden stapt Guy weer
uit. Denkt hij zo’n Abarth Grande
Punto Esseesse nog eens aan zijn
omvangrijke collectie toe te voegen?
“Ah ja, dat denk ik wel zeker.”
Een duidelijker antwoord bestaat
niet. Dit is een échte Abarth. nDE TECHNIEk worDT aaNgEpaST,
zoalS abarTH DaT vroEgEr ook DEED.


ABARTH WORKS MUSEUM

Guy Moerenhout richt zich sinds 1997 volledig op klassieke Abarths, Fiats en alles wat gebaseerd is
op Fiat-techniek. Naast onderhoud en restauratie, houden Guy en zijn medewerkers zich ook bezig
met de preparatie van rallywagens. En wie onderdelen zoekt voor een klassieke Abarth of Fiat:
bij Guy zit je aan het goede adres.

Guy’s Abarth Works Museum (“een museum waarin we ook aan de auto’s
werken”) is dagelijks geopend. Wie vanuit Nederland naar Lier rijdt voor
een bezoek, kan zich van tevoren beter even aankondigen. Ook voor
groepsarrangementen en clubevenementen kunt u bij Guy terecht. De
toegang tot het museum is gratis. Neem in elk geval eens een kijkje op
de website van het museum: www.abarth-gmr.be
Het Abarth Works Museum is gevestigd aan de Industriestraat 1, 2500
Lier (België). Telefoon: 0032 3 449 0016, e-mail: guy@abarth-gmr.be
« Last Edit: January 09, 2009, 02:13:57 PM by guy moerenhout »
____abarth gmr-team_____www.Auto-Moto.Link_____